Max Mentor tilbyder 4 Forløbstyper

§91


  • §91 Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - Virksomhedspraktik.


MAX Mentor sikrer struktur på håndholdte virksomhedspraktikker. 

Praktikken er individuelt tilrettelagt efter aftale med borgeren og myndigheden.


Der lægges en tydelig plan og tales tydeligt omkring hvilket formål praktikken tjener:


Vej til ordinært job.

Forberedelse til uddannelse.

Afprøvning af fag.

Del af et ressourceforløb.

Del af kombinationsforløb mellem en given behandlingsplan og sikring af god tilknytning til uddannelses og/eller arbejdsmarkedet.


Forløbet indeholder praktisk: 


Et personligt møde om ugen med genopbyggende samtale.

Støtte i at huske andre aftaler med øvrige samarbejdspartnere.

Mentor er til rådighed på telefonen 24 timer i døgnet

Mentor har kontakt til praktikansvarlig i virksomheden 1 gang om ugen.

Fremmøderegistrering obligatorisk.

Et månedligt møde med borger og praktikansvarlig på arbejdspladsen. 

Praktikken afsluttes altid med en grundig og fyldestgørende vurderingsbeskrivelse af praktikforløbet, uanset hvordan det er gået og hvad det har ført til. 

Vurderingsbeskrivelsen gennemgås med praktikansvarlig og borgeren og sigter at være til gavn for belysning af sagen.

En udtalelse fra virksomheden til brug for fremtidig jobsøgning.

Virksomhedspraktikken kan være etableret enten via kontakt mellem sagsbehandler og Virksomhed, eller via MAX Mentor og virksomhed.

§167


  • §167 Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - Mentor støtte.


MAX Mentor sikrer struktur på håndholdte Mentorforløb. 

Mentorforløbet er individuelt tilrettelagt og alle mål og delmål aftales med borgeren og myndiheden.


Der lægges en tydelig plan og tales tydeligt omkring hvilket formål forløbet tjener:


Forberedelse til uddannelse.

Jobsøgning/CV.

Praktikforløb.

Del af kombinationsforløb med flere indsatser.


Praktisk indeholder forløbet :


Et personligt møde om ugen med mentor - se mere om indhold i vores Faglige DNA.

Øvrige aftaler og møder i forbindelse med forløbet, beregnes ikke med i den personlige samtale tid.

Mentor er til rådighed på telefonen 24 timer i døgnet.

Mentor har kontakt til myndighed efter behov.

Fast månedsstatus på mål og delmål.

Forløbet afsluttes altid med en Forløbsbeskrivelse som gennemgås med borgeren.


§85


  • §85 Lov om social service - Støttekontaktperson


§85 Lov om social service - Støttekontaktperson

Hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.


Vi er autentiske og åbne og møder borgeren med deres egene narrativer og hjælper dem med at italesætte og udtrykke deres oplevelser, tanker og følelser. I de genopbyggende pædagogiske samtaler anvender vi narrative metodikker med henblik på at styrke  identitet og aktørhed i eget liv.


Med henvisning til SEL § 87; Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de opgaver, der er nævnt i §§ 83-85, i fornødent omfang kan varetages døgnet rundt, tilbyder MAX Mentor 24/7 telefonisk dækning for den unge. Vi er meget fleksible tidsmæssigt, så vores arbejdsdag slutter ikke nødvendigvis kl 15.30.


Alle forløb er indforstået individuelt tilrettelagt i tæt samarbejde med borgeren og myndigheden. Indholdet svinger fra at udvikle og vedligeholde færdigheder til at yde en sådan bistand at borgeren kan fastholde egen identitet og føle forbedret livskvalitet på egne præmisser.


Formål: Udvikling/vedligeholdelse af personlige færdigheder, skabe/opretholde sociale netværk, støtte med strukturen i hverdagen, øget aktørhed og mestring i at gøre brug af samfundets almindelige tilbud.

Praktiske opgaver: Støtte og vejledning i forhold til praktiske opgaver i hjemmet, ADL, breve, rengøring og handle ind.


Relationer: Støtte til opretholdelse af familierelationer og støtte til forståelse og håndtering af eventuelle konflikter.

Identitet og motivation: Motiverende samtaler med fokus på at udvikle og føle glæde ved egen identitet og egen aktørhed. Samtaler om de ting der kan gøre hverdagen svær.


Netværk: Støtte til fritidsaktivitet og netværk, herunder netværkshuse og sociale tilbud, kommunale som frivillige.


Den socialpædagogiske bistands fokus er at yde hjælp til selvhjælp, således at borgeren bedre kan leve livet på sine egne betingelser og opleve øget selvstændighed.


MAX Mentors støtte er funderet i vores faglige DNA og tager udspring i narrative metodiker.




KUI


  • KUI-kontaktperson - Lov om kommunal indsats for unge under 25 år


Den kommunale ungeindsats skal jf. KUI-loven kapitel 1.d. etablere en kontaktpersonordning for unge, som
kommunen vurderer, af personlige eller sociale årsager, har behov for støtte fra flere enheder i kommunen.


Beskrivelse af målgruppen:


Unge som har behov for støtte af personlige- eller sociale årsager fra flere instanser, skal
tilknyttes én gennemgående kontaktperson, der følger og støtter den unge frem mod en
ungdomsuddannelse eller beskæftigelse. Denne ungegruppe har ofte haft ustabile eller dårlige oplevelser
med skolegang, har oplevet relationelle udfordringer under opvæksten, har funktionsmæssige udfordringer
og ofte mangelfuld tilknytning til venskaber. Andre problematikker kan være kriminalitet eller erfaringer
med rusmidler.


Kontaktpersonens hovedformål:


  • For nogle unge vil kontaktpersonen primært fungere som bindeled og koordinere andre
    kommunale indsatser for den unge, f.eks. koordinering af tilbud og forløb på uddannelses- og
    socialområdet. For andre unge vil kontaktpersonens opgaver primært knytte sig til at få den unges hverdag
    til at fungere, for eksempel at møde til tiden på uddannelsesstedet eller arbejdspladsen. Det kan også være
    at bistå den unge ved løbende kontakt med offentlige myndigheder m.v.
  • Kontaktpersonens hovedopgave er at følge og støtte den unge gennem det samlede forløb
    frem mod at den unge er kommet i uddannelse eller job. Sammen med myndighed og den unge laves
    aftaler for mål og delmål i uddannelsesplanen
  • Kontaktpersonen bidrager til koordination og indgår i tæt samarbejde med de relevante
    myndighedspersoner omkring den unges uddannelsesplan
  • Kontaktpersonen sikrer efter aftale med myndighed overlevering af væsentlige
    informationer, f.eks. den unges behov for SPS eller hjælpemidler - og støtter den unge i overgangene
    mellem forskellige tilbud og indsatser.



MAX Mentor Kontaktperson etableres med følgende mulige elementer:


Personlige samtaler med den unge med følgende indhold:

  • Samtaler om samarbejdsevner og respekt, herunder forståelse for andre mennesker.
    Samtalerne har til formål, at den unge opnår en realistisk forståelse af forudsætninger og krav i
    uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet
  • Tale med den unge om den enkeltes interesser og personlige forudsætninger, herunder
    uformelle kompetencer og hidtidige uddannelses- og beskæftigelsesforløb
  • Samtaler som støtter den unge med at håndtere eller få hjælp til konkrete personlige
    problemer, der udgør en barriere for at komme i uddannelse eller beskæftigelse. Herunder at give den
    unge mod til selv at fortælle om det til relevante personer
  • Tydeliggøre og visualisere planer sammen med den unge så forståeligheden er i øjenhøjde,
    herunder bryde de store planer op i mindre skridt, så den unge oplever ejerskab og agenthed i eget liv.


Træning af selvstændighed og ansvarlighed og evne til at tage initiativ til opgaveløsninger:


  • Øve den unge i selv at kunne søge og anvende informationer, herunder it-baserede
    informations- og vejledningstilbud, om uddannelse, uddannelsesinstitutioner og fremtidig beskæftigelse.
    Finde rundt på hjemmesider som er relevante
  • Hjælpe den unge til at få struktur på hverdagen (ADL), f.eks. via ugeskema, 3 måltider om
    dagen mv. Yde den unge telefonisk kontakt om morgenen eller om aftenen, så der understøttes
    mødestabilitet og døgnrytme/sengetider
  • Samarbejde med den unge om at planlægge besøg vedr. virksomhedspraktik eller på
    uddannelsesinstitutioner
  • Samarbejde med den unge om at blive medlem af lokale foreninger, sportsklubber, fitness
    eller frivilligtilbud
  • Støtte den unge med at søge hjælp i akut opståede situationer, der kan medvirke til at bringe
    den unge i fare for frafald (akut boligmangel, sygdom, eller andre sociale hændelser)
  • Understøtte at den unge kommer i behandling – rusmiddel, egen læge, hospitalsvæsnet hvis
    det er en del af uddannelsesplanen, herunder guide den unge til relevante støttemuligheder efter aftale og
    dialog med myndighedsperson.


Den ugentlige kontakt til den unge består af:


  • Fysisk møde med den unge 2 gange om ugen med genopbyggende samtaler og telefonisk
    kontakt efter behov
  • Timeforbrug derudover afregnes på timebasis da timeantallet kan fluktuere fra uge til uge,
    alt efter opgave-bestilling fra myndighed, f.eks. rundvisning på uddannelsessteder, besøg på virksomheder,
    ledsagelse til behandlingstilbud mv.
  • Gratis åben telefon 24 timer i døgnet til kontaktperson.


Øvrige praktiske forhold i samarbejdet mellem KUI og MAX Mentor:


  • Kontaktpersonen skal have mandat til indkaldelse af samarbejdspartnere i sagen, når der
    kræves en beslutning, som ligger uden for kontaktpersonens beføjelser eller hvis det vurderes at der ikke ses positiv udvikling og fremgang i mål og delmål. Ligeledes har kontaktpersonen mandat til at stille
    undersøgende spørgsmål til gavn for belysning og forståelse for sagen
  • Da kontaktpersonen ikke kan træffe afgørelser, er de ikke omfattet af journaliseringspligten
    efter forvaltningsloven. Dog noterer kontaktpersonen hvem der er talt med hvornår og om hvad, samt
    hvilke aftaler der er truffet. Ved behov kan myndighed bede om en skriftlig status på indsatsen fra
    kontaktpersonen, som belyser den unges samarbejde i KUI-indsatsen
  • Der kan være behov for, at den unge eller dennes forældre giver samtykke til deling af
    oplysninger. Dette særligt i forhold til informationer af en sundhedsmæssig karakter (fx diagnoser) eller
    religion, dette varetager myndighedspersonen i kommunen
  • MAX Mentor KUI-kontaktperson kan ikke arbejde mod andre mål end uddannelse og
    beskæftigelse, eller udføre opgaver som ikke er visiteret – eller er en del af planen. Kontaktpersonen kan
    ikke påtage sig en specialist funktion i forbindelse med familierådgivning/behandling som hører hjemme i
    serviceloven
  • MAX Mentor KUI-kontaktperson kan tildeles unge fra grundskolens 8. klassetrin, personer fra
    15 år (og fra 14 år hvis vurderet som den rigtige løsning). Ordningen ophører, når den unge er forankret i en
    ungdomsuddannelse eller har fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Fuldfører den unge ikke sin uddannelse,
    eller bliver den unge ledig inden det fyldte 25. år, kan kontaktpersonordningen genetableres.